PREM voor fysiotherapie met Ervaringwijzer
PREM is een manier om informatie te verzamelen van patiënten over hun gezondheid en ervaringen met de gezondheidszorg. Dit kan worden gebruikt om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren door inzicht te krijgen in de perspectieven van patiënten. Een onderzoeksplatform, zoals Ervaringwijzer, kan helpen bij PREM door een manier te bieden voor zorgverleners en onderzoekers om gemakkelijk patiëntgerapporteerde gegevens te verzamelen, opslaan en analyseren. In Ervaringwijzer is het mogelijk de data te analysere en delen met andere belanghebbende. Uiteraard allemaal op een veilige manier om patiëntgegevens te beschermen.
Wat is Patient Reported Experience Measure ( PREM )
Het Patient Reported Experience Measure (PREM) is een manier waarop zorgverleners informatie kunnen verzamelen over hoe een patiënt zich voelt en hoe hij/zij functioneert, rechtstreeks van de patiënt zelf. Dit kan onderwerpen omvatten zoals symptomen, levenskwaliteit en algehele tevredenheid met hun zorg. PREM kan worden gebruikt in een verscheidenheid aan omgevingen, zoals klinische proeven, routine zorg of voor het bijhouden van de vooruitgang door de tijd. PREM kan ook worden gebruikt voor het monitoren van aandoeningen, waaronder chronische ziekten en mentale gezondheidsproblemen.
Waar wordt PREM voor gebruikt?
PREM kan worden gebruikt in een verscheidenheid aan thema's, zoals:
- Klinische proeven om de effectiviteit van een nieuwe behandeling te meten of om deze te vergelijken met bestaande behandelingen.
- Routinezorg om de vooruitgang van een patiënt over de tijd te volgen en om indien nodig aanpassingen aan hun behandelplan te doen.
- Onderzoek studies om informatie te verzamelen over de impact van een bepaalde aandoening op de levenskwaliteit van een patiënt.
- Evaluatie van de presentaties en kwaliteit van de gezondheidszorg, om het perspectief van de patiënt te begrijpen.
Hoe kan een onderzoeksplatform helpen met de PREM
Over het algemeen worden PREM gebruikt om informatie te verzamelen over de ervaringen van patiënten met hun gezondheid en gezondheidszorg en om deze informatie te gebruiken om de zorg en resultaten voor patiënten te verbeteren. Daarnaast zijn de uitkomsten van de PREM ook te gebruiken voor de accreditatie van de praktijk.
Klik hier voor een voorbeeld van een volledige PREM vragenlijst.
Hoe wordt PREM gebruikt in de fysiotherapie
PREM wordt gebruikt om te achterhalen hoe patiënten fysiotherapeutische zorg ervaren en beoordelen. Door middel van vragenlijsten die patiënten invullen, kunnen zij aangeven hoe tevreden ze zijn over de communicatie met de fysiotherapeut, de kwaliteit van de behandeling en hoe goed hun symptomen zijn verbeterd. De resultaten van deze vragenlijsten kunnen worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en de patiënttevredenheid te meten.
Hoe Ervaringwijzer kan helpen met de PREM
Over het algemeen kan Ervaringwijzer het proces van het verzamelen, beheren en analyseren van de PREM vereenvoudigen, waardoor het voor zorgverleners en onderzoekers gemakkelijker wordt om deze informatie te gebruiken om de zorg voor patiënten te verbeteren. Het gebruiken van onze onderzoeksplatform maakt het zelfs mogelijk om volledig geautomatiseerd patiënt gerapporteerde gegevens te verzamelen. Dit scheelt tijd, geld en energie!
Andere voordelen van ons platform voor de uitvoering van de PREM zijn:
Bibliotheek
Kies uit één van de 1000 bestaande onderzoeken en ga direct van start,
Bibliotheek
Hoogste respons door personalisatie
Alle kanalen staan tot de beschikking om jouw doelgroep effectief te bereiken.
Hoogste respons door personalisatie
Eenvoudige analyses
Middels ons dashboard heb je direct inzicht in de ervaringen en analyseer je eenvoudig de resultaten.
Eenvoudige analyses
Succesverhalen
Kreeg 50% respons op 900 uitnodigingen.
Ik heb twee keer een enquête uitgevoerd via Ervaringwijzer. Een onder vijfhonderd huishoudens en de ander onder vierhonderd huishoudens. De vragen zijn makkelijk te maken en aan te passen. De resultaten zijn makkelijk in te zien en aan het eind kan ik eenvoudig conclusies trekken. Wat voor ons belangrijk is, is dat de privacy van respondenten gewaarborgd wordt.
Annemarie van Rijsbergen, beleidsmedewerker Gemeente HoutenStarten cliëntparticipatie met Ervaringwijzer.
In 2021 zijn we met Ervaringwijzer gaan werken. Ik ben heel tevreden. Ervaringwijzer is een gebruiksvriendelijke tool en er wordt proactief en snel met ons meegedacht.
Jolanda Spoelstra, projectleider Delft Support