11 concrete stappen voor een succesvol cliëntervaringsonderzoek

Gaat jouw organisatie binnenkort aan de slag met cliëntervaringsonderzoek? In dit artikel ontdek je 11 concrete stappen die moeten worden gezet om een goede basis te leggen. Zo weet jij precies hoe je cliëntervaringsonderzoek op de juiste manier aanpakt waardoor jij eenvoudig jouw organisatie verbetert.

9/5/2024

11 concrete stappen voor een succesvol cliëntervaringsonderzoek

Gaat jouw organisatie binnenkort aan de slag met cliëntervaringsonderzoek? In dit artikel ontdek je 11 concrete stappen die moeten worden gezet om een goede basis te leggen. Zo weet jij precies hoe je cliëntervaringsonderzoek op de juiste manier aanpakt waardoor jij eenvoudig jouw organisatie verbetert.

9/5/2024

De 11 stappen voor een optimaal Cliëntervaringsonderzoek

Hoe krijg je een succesvol Cliëntervaringsonderzoek? Volg de onderstaande stappen voor een optimaal uitgevoerd onderzoek.


Stap 1: Projectleider vormt een projectteam. Omvang van de gemeente speelt hierbij een rol.

Stap 2: Een introductie/instructiepresentatie voor alle projectleden.

Stap 3: Projectteam onderzoekt de volgende vier vragen:

• Welke partij heeft vraag en daarmee behoefte aan inzicht?
• Wat wil een gemeente onderzoeken en wat is het doel?
• Wat moet er op orde zijn om alles in te richten?
• Heeft de gemeente capaciteit om alles te realiseren?


Stap 4: Plan van Aanpak maken op de volgende punten:

• Doelgroep
• Contracten
• Financiën
• Communicatie
• Gegevens cliënten
• Samenwerkingsverbanden
• Beoogde resultaat
• Methode van uitvraag
• Samenstelling team/rolverdeling
• Beschikbare tijd van alle teamleden


Stap 5: Samenwerkingsverband opzetten voor uitvraag.

Stap 6: Vragenlijst ontwerpen.

Stap 7: Eerste uitvraag realiseren als test.

Stap 8: Resultaten evalueren.

Stap 9: Methode van uitvraag en/of vragenlijst aanpassen. Ervaringen delen met andere gemeenten.

Stap 10: Herhaling van stappen tot het gewenste resultaat wordt behaald.

Stap 11: Rapport vormen en delen met belanghebbende.

Meer weten over hoe je een cliëntervaringsonderzoek optimaal uitvoert? Je leest er alles over op onze cliëntervaringsonderzoekspagina.

{{cta}}

Pak de regie op al jouw onderzoeken

Verzamel voortaan eenvoudig en efficiënt antwoorden op al jouw vragenlijsten met één simpel onderzoeksplatform en ondersteuning van experts.

Meer weten over efficiënt onderzoek doen?

Lees meer artikelen vol met tips, do’s and don’ts, nieuwe inzichten van gebruikers van Ervaringwijzer én nog een hele hoop andere informatie waardoor je bruikbare resultaten behaalt.

9/5/2024

De 7 gouden tips voor het doen van kwaliteitsonderzoek

In 2022 ging de omgevingswet van kracht. Als publieke organisatie wil je een hoge response ophalen voor de participatieplicht, en dit eenvoudig koppelen met de DSO. Hoe je vorm geeft aan het participatiebeleid, lees je in dit artikel.
2/4/2024

PREM onderzoeken in de Wijkverpleging

Actief in de wijkverpleging? Het kwaliteitskader vereist een PREM-meting. Ontdek in dit artikel hoe je de PREM Wijkverpleging vragenlijst effectief gebruikt om kwaliteit te verbeteren.
22/3/2024

Cliëntervaringsonderzoek is meer dan een verplicht nummer

Huisartsen zijn een belangrijke schakel in de Nederlandse gezondheidszorg. Als eerste aanspreekpunt voor patiënten hebben huisartsen de taak om goede en kwalitatieve zorg te bieden. Maar hoe borgen huisartspraktijken eigenlijk de kwaliteit van hun zorgverlening? Je leest het in dit artikel.
"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."

John Boes

Radar Advies