Elke organisatie zou goed onderzoek moeten kunnen doen
Bij Ervaringwijzer vinden we het belangrijk dat iedere organisatie zich blijft ontwikkelen. Met relevante feedback kun je enorme stappen zetten. Maar: goed onderzoek doen is een vak apart. We vinden daarom dat goed onderzoek beschikbaar moet zijn voor iedereen.
Hoe ons onderzoeksavontuur precies begon
Voor de start van dit onderzoeksverhaal gaan we terug naar 2015. In dit jaar werd het verplicht voor gemeenten om eens per jaar een cliëntervaringsonderzoek uit te voeren onder cliënten van de Wmo en Jeugd.
Onderzoeksbureaus vierden feest. Zij werden vanaf dat moment namelijk jaarlijks ingeschakeld om een vragenlijst naar inwoners te sturen en de resultaten samen te vatten in een rapport van 20 pagina's. Dit rapport werd alleen gemaakt om een vinkje te halen en verdween daarna in een archiefkast.
Ik zag dit gebeuren en dacht: hier moet verandering in komen.
Samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Gemeente Utrecht en Gemeente Amsterdam werd er gebrainstormd over een andere manier van cliëntervaringsonderzoek. Hier ontstond het idee van een onderzoeksmethode die praktische ondersteuning biedt en waarbij iedereen een rol speelt. Dus niet alleen gemeenten, maar ook zorgaanbieders, leveranciers en inwoners zelf.
Data-gedreven werken, kostenefficiënt, duurzaam en relevant waren (en zijn!) onze vier grote pijlers.
De Gemeente Utrecht trok de stoute schoenen aan en koos voor een nieuwe methode in de vorm van een onderzoeksplatform. De eerste stap was gezet, maar er viel nog veel te verbeteren.
Na vele pilots besloot ik in 2019 mijn tijd en energie te steken in dit project. Vanaf dat moment is Ervaringwijzer echt op eigen benen gaan staan met een duidelijke visie: gemeenten inspireren om hun verplichte onderzoeken anders aan te pakken. Het onderzoeksplatform werd doorontwikkeld en de gelieerde dienstverlening verder uitgebouwd.
Al snel bleek dat het onderzoeksplatform voor veel meer kon worden ingezet dan slechts het cliëntervaringsonderzoek voor gemeenten. Deze nieuwe werkwijze is toepasbaar voor vrijwel iedere organisatie die wil verbeteren aan de hand van (verplicht) onderzoek.
Het is nu 2024. Trots zijn we dan ook om te zien waar we na vijf jaar staan. Wat begon bij een flinke brainstormsessie is uitgegroeid tot een onderzoeksplatform met 70 klanten, 350 actieve organisaties en 5000 gebruikers die samen meer dan 1500 onderzoeken uitvoerden om hun organisatie te verbeteren.
En je begrijpt: zelf doen we natuurlijk ook continu onderzoek om ons platform nóg beter te maken. Samen bouwen we aan een toekomst waarin onderzoek en verbetering hand in hand gaan. Bouw jij met ons mee?
Onze kernwaarden
Achter elk onderzoek via ons platform schuilt een hecht team om je te begeleiden tijdens het onderzoeksproces. Hierbij handelen we vanuit onze vier kernwaarden:
Kracht van eenvoud
Visueel aantrekkelijk, laagdrempelig en makkelijk in gebruik: met Ervaringwijzer is onderzoek doen eenvoudig voor de hele orgnisatie. Van respondenten tot managers.
Altijd contact met een mens
Onderzoek doen is mensenwerk. Jouw organisatie verbeteren begint namelijk bij de mensen die er werken. Dat is waarom je bij ons altijd kunt rekenen op persoonlijke ondersteuning.
Samen voor verandering
Om verbetering tot stand te krijgen is samenwerking essentieel. Bij Ervaringwijzer sta je er daarom niet alleen voor en gaan we als een team te werk. Samen zorgen we voor verandering.
Techniek is leidend
Automatische processen besparen je een hoop tijd, moeite én kosten. Onze techniek is daarom altijd leidend. Zo houd je meer tijd over voor betekenisvol werk waarmee jij jouw dienstverlening naar een hoger niveau tilt.
Ook efficiënt en organisatiebreed onderzoek doen?
Onze experts staan klaar om je alles te vertellen over ons gebruiksvriendelijke onderzoeksplatform.
Ons onderzoeksteam
Ontmoet de mensen die efficiënt en organisatiebreed onderzoek mogelijk maken voor gemeentes, stichtingen en zorginstellingen.
“Ik verbaasde mij over de slechte software die beschikbaar was om onderzoek te doen. Dat kon anders en daarom heb ik gekozen om een visueel en makkelijk platform te ontwikkelen. Ik geloof dat goed onderzoek beschikbaar moet zijn voor iedereen en zie het als mijn missie dit voor elkaar te krijgen!”
“Bij Ervaringwijzer hanteren we niet alleen het kwaliteitsdenken. We helpen organisaties om zelf ook prioriteit te stellen aan wat echt belangrijk is: de cliënt, de patiënt of de klant. Door continu feedback van de gebruikers op te halen weet je zeker dat je de focus legt op de dingen die er echt toe doen.”
“Ik hou me graag bezig met taal. Taal heeft de kracht om mensen in of uit te sluiten. Door de taal bij Ervaringwijzer zo begrijpelijk mogelijk te maken, zorg ik dat het platform toegankelijk is voor iedereen. Hierdoor kan iedereen onderzoek verrichten en kan iedereen meewerken met een onderzoek. Dit maakt Ervaringwijzer nog inclusiever!”
“Met het product dat wij ontwikkelen geven we organisaties alle tools die ze nodig hebben om zelf succesvol onderzoek uit te voeren. Wij dragen de zorg dat respondenten eenvoudig kunnen deelnemen aan onderzoek en professionals effectief kunnen werken in ons systeem.”
"Ik kom vanuit de UX hoek. Ik schrijf code voor mensen en niet alleen voor machines want mensen zijn veel cooler."
"Het geeft mij energie dat ik met mijn code organisaties een beter inzicht kan geven over wat er goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn. Door nauw met onze klanten samen te werken kunnen wij ervoor zorgen dat ons platform elke dag beter op hun wensen aansluit."
We're hiring!
Wij zijn op zoek naar een onderzoeker om ons team te komen versterken.
Jij bent de steun en toeverlaat voor onze klanten en daarmee de vraagbaken voor hun projecten. Daarnaast speel je een cruciale rol in de verdere ontwikkeling en optimalisatie van ons platform.
Meer weten over deze rol van onderzoeker bij Ervaringwijzer? Neem dan contact op met Ward!