Cliëntervaringsonderzoek doen in de zorg
Meet efficiënt en laagdrempelig de tevredenheid van jouw cliënten. Ontdek hoe je gepersonaliseerd cliëntervaringsonderzoek doet met Ervaringwijzer.
Sluit je aan bij 5000+ gebruikers vanuit gemeentes, stichtingen en zorginstellingen zoals:
Wat is een cliëntervaringsonderzoek?
Een cliëntervaringsonderzoek is een verplicht onderzoek dat gemeenten en zorgaanbieders uitvoeren onder hun cliënten om een compleet beeld te krijgen van vaste thema’s zoals toegang, kwaliteit en ervaren effect.
Door het delen van cliëntervaringen weten gemeenten en organisaties welke thema’s en problemen extra aandacht verdienen om de zorg beter te organiseren. Dankzij de nieuwe manier van meten hebben gemeenten veel meer vrijheid om het cliëntervaringsonderzoek op hun eigen manier te doen en daarvoor biedt Ervaringwijzer alle mogelijkheden.
Waarom een cliëntervaringsonderzoek?
Voor gemeenten en zorgaanbieders zijn de cliënten het allerbelangrijkst. Daarom is het van belang om met vaste regelmaat te meten hoe zij het contact, de hulp en het effect ervaren. Hoe kom je anders tot deze belangrijke inzichten? Het bevragen van cliënten blijft belangrijk, aangezien deze groep mensen onderdeel is van het proces. Het levert betekenisvolle informatie op die anders niet wordt opgehaald.
Voorbeeld van een onderzoek naar cliëntervaringen
Het bedenken van vragen voor een cliëntervaringsonderzoek kan best lastig zijn. Wij helpen je graag op weg! In onze bibliotheek zijn voorbeelden van verschillende vragenlijsten te vinden, waaronder die voor een cliëntervaringsonderzoek. Als gemeente bepaal je welke onderwerpen voor welke doelgroep van toepassing zijn, zolang de drie thema’s waaraan een cliëntervaringsonderzoek moet voldoen, maar aan bod komen: toegankelijkheid van voorzieningen, kwaliteit van ondersteuning en ervaren effect van de ondersteuning op de zelfredzaamheid en participatie.
Wat doe je met de resultaten van een cliëntervaringsonderzoek?
Je hebt ervaringen van cliënten opgehaald met Ervaringwijzer, maar wat doe je vervolgens met de resultaten van dit onderzoek? Het bevragen van cliënten is belangrijk, maar iets doen met de resultaten is nóg belangrijker.
Is een cliëntervaringsonderzoek wettelijk verplicht?
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks de ervaringen van hun bewoners in kaart te brengen door middel van het cliëntervaringsonderzoek (CEO, Wmo) uit te voeren. Sinds enkele jaren mogen gemeenten zelf bepalen op welke manier ze invulling geven aan dit onderzoek, zodat ze informatie kunnen verzamelen die voor hen relevant is om goede ondersteuning te bieden aan hun inwoners.
Deze thema’s zullen altijd via een vragenlijst bevraagd worden, maar welke vragen gemeenten aan hun cliënten stellen, mogen ze zelf bepalen. Dat kan best lastig zijn, maar gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ervaringwijzer heeft een groot lerend netwerk van 3000+ gebruikers, wat resulteert in honderden gevalideerde onderzoeken die voor iedereen beschikbaar zijn in onze bibliotheek.
Ontdek de cliëntervaringsonderzoeken van Ervaringwijzer
Ervaringwijzer ondersteunt momenteel 35 gemeenten bij de uitvoering van het cliëntervaringsonderzoek. Onder het cliëntervaringsonderzoek vallen CEO Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en andere onderzoeken met thema’s als armoede, veiligheid, hulp bij huishouden, doelgroepenvervoer, algemene voorzieningen en mantelzorgondersteuning.
We zien welke uitdagingen andere gemeenten ervaren, welke vragenlijsten de hoogste respons genereren en welke vragen de meest relevante resultaten opleveren.
"Ontdek welke thema’s en problemen extra aandacht verdienen om de zorg beter te organiseren, dankzij een nieuwe manier van meten. Richt het cliëntervaringsonderzoek in zoals jij dat wilt via één efficiënt onderzoeksplatform." - Ward van der Velden, CEO Ervaringwijzer.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
De voordelen van cliëntervaringsonderzoek met Ervaringwijzer
Doe je jouw cliëntervaringsonderzoek met Ervaringwijzer, dan kun je rekenen op de hoogste respons, eenvoudige analyses en een heldere samenwerking met partners voor bruikbare resultaten.
Hoogste respons door personalisatie
Verhoog de respons met gepersonaliseerde herinneringen.
Eenvoudige analyses
Met ons dashboard heb je direct inzicht in de ervaringen en analyseer je eenvoudig de resultaten.
Samenwerken met partners
Nodig een partner krijg beide inzicht in het resultaat en vraag de cliënt maar één keer om een ervaring.
De vervolgstappen
Je hebt het cliëntervaringsonderzoek afgerond, maar wat doe je vervolgens met de resultaten? We zetten een aantal vervolgstappen graag voor je op een rij.
1. Bekijk je resultaten in het dashboard
Tijdens het onderzoek kun je de resultaten inzien via het dashboard. Op een visuele en overzichtelijke manier zie je in één oogopslag wat cliënten van jouw organisatie vinden.
2. Analyseer je data en spot trends
Filter in het dashboard en spot trends. Je kunt filteren op verschillende demografische gegevens, zorgvormen en nog vele andere belangrijke gegevens.
3. Formuleer actiepunten en voer deze uit
Bespreek de belangrijkste punten waar je als organisatie aan moet werken en bedenk hoe je deze kritiekpunten gaat aanpakken en maak dit zo concreet mogelijk.
4. Één of twee punten tegelijk
Probeer niet alles tegelijk, kies één of twee punten waar je direct mee aan de slag kunt gaan en zodra je deze punten hebt aangepakt, ga je verder. Zo behoud je het overzicht en blijft het werk behapbaar.
5. Blijf continu meten
Het is beter om continu ervaringen van cliënten te meten. Met Ervaringwijzer kun je gemakkelijk continue metingen uitvoeren en real-time ervaringen van bewoners ophalen.
Vertrouwd door organisaties zoals die van jou
Lees wat anderen zeggen over ons onderzoeksplatform.
Jolanda Spoelstra
Delft Support
Christa Janssen
Irado
A. van Rijsbergen
Gemeente Houten
Brigit den Hartog en Anouk Robben
Stichting Pulse
John Boes
Radar Advies
Amber Hartemink
Mozaïek Welzijn