Een successvol vrijwilligersonderzoek met Ervaringwijzer
Evalueer de effectiviteit van jouw organisatie en de effectiviteit van jouw vrijwilligers op een moderne en laagdrempelige manier. Ontdek hoe wij een vrijwilligersonderzoek mogelijk maken.
Sluit je aan bij 5000+ gebruikers vanuit gemeentes, stichtingen en zorginstellingen zoals:
Wat is een vrijwilligersonderzoek ?
Een vrijwilligersonderzoek is een onderzoek dat wordt uitgevoerd met de medewerking van vrijwilligers. Het doel van een vrijwilligersonderzoek kan divers zijn, afhankelijk van het vakgebied en de doelstellingen van het onderzoek.
Een organisatie voert een vrijwilligersonderzoek uit om de effectiviteit van programma's te evalueren of inzicht te krijgen in de motivaties van vrijwilligers.
Een andere reden voor het uitvoeren van een vrijwilligersonderzoek is om de tevredenheid van vrijwilligers te meten en hun behoeften beter te begrijpen, zodat de organisatie haar vrijwilligersbeleid en -programma's kan verbeteren en een positieve vrijwilligerservaring kan bevorderen.
Waarom een vrijwilligersonderzoek?
Organisaties willen een vrijwilligersonderzoek uitvoeren om de impact en effectiviteit van haar initiatieven te beoordelen. Daarbij is het doel om diepgaand inzicht te verkrijgen in de intrinsieke motivatie en doelstellingen van vrijwilligers.
Tevens worden belangrijke gegevens verzamelt voor weloverwogen besluitvorming en nieuw te maken beleid. Daarnaast wil de organisatie de tevredenheid van vrijwilligers peilen, bloeiende vrijwilligerservaring waarborgen en mogelijk nieuwe vrijwilligers werven.
Voorbeeld van een vrijwilligersonderzoek
Het bedenken van vragen voor een vrijwilligersonderzoek kan best lastig zijn. Wij helpen je graag op weg! In onze bibliotheek zijn voorbeelden van verschillende vragenlijsten te vinden en zo ook van een vrijwilligersonderzoek.
Drie belangrijke thema's voor een vrijwilligersonderzoek zijn: motivatie van vrijwilligers, tevredenheid en betrokkenheid van vrijwilligers, en de impact van vrijwilligerswerk op de gemeenschap of doelgroep.
Is een vrijwilligersonderzoek wettelijk verplicht?
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks de ervaringen van hun bewoners in kaart te brengen door middel van het cliëntervaringsonderzoek (CEO, WMO) uit te voeren. Sinds enkele jaren mogen gemeenten zelf bepalen op welke manier ze invulling geven aan dit onderzoek, zodat ze informatie kunnen verzamelen die voor hen relevant is om goede ondersteuning te bieden aan hun inwoners.
Deze thema’s zullen altijd via een vragenlijst bevraagd worden, maar welke vragen gemeenten aan hun cliënten stellen, mogen ze zelf bepalen. Dat kan best lastig zijn, maar gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ervaringwijzer heeft een groot lerend netwerk van 3000+ gebruikers, wat resulteert in honderden gevalideerde onderzoeken die voor iedereen beschikbaar zijn in onze bibliotheek.
Maak kennis met de vrijwilligersonderzoeken van Ervaringwijzer
Ervaringwijzer ondersteunt tientallen stichtingen, maatschappelijke organisaties en zorgorganisaties in het uitvoeren van diverse onderzoeken zoals het vrijwilligersonderzoek. We proberen zo handen en voeten te geven aan het management en/of het kwaliteitsteam. Hiermee dragen we ons steentje bij aan de continue verbetering van de processen van dit soort belangrijke organisaties.
Naast het vrijwilligersonderzoek zijn we ook zeer ervaren met bijvoorbeeld het medewerkerstevredenheidsonderzoek, het cliënttevredenheidsonderzoek en de andere gebruikelijke en minder gebruikelijke onderzoeken binnen maatschappelijke organisaties.
"De vragen zijn makkelijk te maken en aan te passen. De resultaten zijn makkelijk in te zien en aan het eind kan ik eenvoudig conclusies trekken. Wat voor ons belangrijk is, is dat de privacy van respondenten gewaarborgd wordt." - Annemarie van Rijsbergen, beleidsmedewerker Gemeente Houten
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
De voordelen van vrijwilligersonderzoek met Ervaringwijzer?
Doe je jouw vrijwilligersonderzoek met Ervaringwijzer, dan kun je rekenen op de hoogste respons, eenvoudige analyses en een heldere samenwerking met partners voor bruikbare resultaten.
Hoogste respons door personalisatie
Verhoog de respons met gepersonaliseerde herinneringen.
Eenvoudige analyses
Met ons dashboard heb je direct inzicht in de ervaringen en analyseer je eenvoudig de resultaten.
Samenwerken met partners
Nodig een partner uit en krijg beide inzicht in de resultaten, terwijl de cliënt maar één keer om een ervaring wordt gevraagd.
De vervolgstappen
Je hebt het vrijwilligersonderzoek afgerond, maar wat doe je vervolgens met de resultaten? We zetten een aantal vervolgstappen graag voor je op een rij.
1. Bekijk je resultaten in het dashboard
Gedurende het cliëntervaringsonderzoek kun je de resultaten inzien via het dashboard van Ervaringwijzer. Op een visuele en overzichtelijke manier kun je in een oogopslag zien wat cliënten van jouw organisatie vinden.
2. Analyseer je data en ontdek trends
Filter in het Dashboard en ontdek trends onder de cliënten. Zo kun je filteren op verschillende demografische gegevens, diverse zorgvormen en vele andere belangrijke gegevens.
3. Formuleer actiepunten en voer deze uit
Bespreek de belangrijkste punten waar je als organisatie aan moet werken en bedenk hoe je deze kritiekpunten gaat aanpakken en maak dit zo concreet mogelijk.
4. Één of twee punten tegelijk
Probeer niet alles tegelijk, kies één of twee punten waar je direct mee aan de slag kunt gaan en zodra je deze punten hebt aangepakt, ga je verder. Zo behoud je het overzicht en blijft het werk behapbaar.
5. Blijf continu meten
Het is beter om continu ervaringen van cliënten te meten. Met Ervaringwijzer kun je gemakkelijk continue metingen uitvoeren en real-time ervaringen van bewoners ophalen.
Vertrouwd door organisaties zoals die van jou
Lees wat anderen zeggen over ons onderzoeksplatform.
Jolanda Spoelstra
Delft Support
Christa Janssen
Irado
A. van Rijsbergen
Gemeente Houten
Brigit den Hartog en Anouk Robben
Stichting Pulse
John Boes
Radar Advies
Amber Hartemink
Mozaïek Welzijn