Een succesvol Jeugdwet onderzoek met Ervaringwijzer

Meet de tevredenheid van Jeugdwet cliënten op een moderne en simpele manier om zo een hoge respons te behalen. Ontdek hoe je een Jeugdwet onderzoek doet met Ervaringwijzer.

Sluit je aan bij 5000+ gebruikers vanuit gemeentes, stichtingen en zorginstellingen zoals:

Onderzoeken:
102
Respondenten:
9.281
Onderzoeken:
23
Response rate:
70%
Onderzoeken:
20
Enquêtes verstuurd:
6.014
Verstuurde brieven:
5.602
Vragenlijsten:
2.248

Wat is een Jeugdwet onderzoek?

De jeugdhulp wordt sinds 2015 georganiseerd via de gemeenten. De uitvoering en hoe deze hulp tot stand komt, zijn allemaal vastgelegd in de Jeugdwet. Het doel daarvan was om het gehele jeugdstelsel makkelijker en beter te organiseren. En juist hierover gaan de onderzoeken in de Jeugdwet.

Met een Jeugdwet onderzoek achterhaal je de effecten en implementatie van de Jeugdwet, de uitvoering van jeugdhulp en jeugdbescherming, en de resultaten van het beleid voor kinderen, jongeren en gezinnen.

Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe de Jeugdwet functioneert, welke impact het heeft op de jeugd, en hoe de hulp beter kan worden georganiseerd om beter aan te sluiten bij de behoeften van de jeugd.

Waarom een Jeugdwet onderzoek?

Een Jeugdwet onderzoek is belangrijk voor sociale organisaties en gemeenten om te begrijpen hoe goed de Jeugdwet werkt en of de jeugdhulp effectief is. Het helpt beleidsmakers, bestuurders en consulenten om betere beslissingen te nemen bij de uitvoering van het jeugdbeleid en de jeugdhulp.

Het onderzoek verzamelt feedback van betrokkenen zoals vrijwilligers, jongeren en ouders, om zo de kwaliteit van de jeugdhulpverlening te verbeteren en beter af te stemmen op de behoeften van de jeugd. Uiteindelijk draagt het onderzoek bij aan betere jeugdhulp en welzijn voor kinderen, jongeren en gezinnen.

Tevens worden belangrijke gegevens verzameld voor weloverwogen besluitvorming en nieuw te maken beleid. Daarnaast wil de organisatie de tevredenheid van vrijwilligers peilen, een bloeiende vrijwilligerservaring waarborgen en mogelijk nieuwe vrijwilligers werven.

Voorbeeld van een Jeugdwet onderzoek

Het bedenken van vragen voor een Jeugdwet onderzoek kan best lastig zijn, omdat de onderwerpen en thema’s uiteenlopen. Daarnaast zijn er ook meerdere doelgroepen waar je iets van wilt weten. Dan is er ook nog de vorm en specifieke strategie erachter om een succesvol onderzoek te doen.

Wij hebben de kennis en ervaring in huis om je te helpen. Zo hebben wij een grote bibliotheek met succesvoorbeelden van verschillende onderzoeken, ervaringen van anderen en vooral veel onderzoekers die begeleiden bij alle stappen van het onderzoek.

Drie belangrijke thema's voor een Jeugdwet onderzoek zijn: de toegang, de kwaliteit en het effect van de jeugdzorg.

Wat doe je met de resultaten van een Jeugdwet onderzoek?

Je hebt ervaringen van jeugdige cliënten, ouders, verzorgers en hulpverleners opgehaald met Ervaringwijzer, maar wat doe je dan met de resultaten van dit onderzoek? Het bevragen is belangrijk, maar iets doen met de resultaten is nóg belangrijker.

Is een Jeugdwet onderzoek wettelijk verplicht?

Ja, een Jeugdwet onderzoek is wettelijk verplicht. De manier waarop het onderzoek wordt ingestoken, is echter vormvrij. Dit betekent dat gemeenten en zorgaanbieders zelf een keuze kunnen maken hoe zij het onderzoek willen vormgeven, zodat zij een manier van onderzoek verrichten die bij hen past en hun doelgroep(en).

Belangrijke overwegingen bij het maken van de juiste keuze zijn onder andere:

  • De omvang van de organisatie
  • Wie worden onderzocht?
  • Hoe gaan we om met de privacy, ethiek en regelgeving?

Er is een hoop om rekening mee te houden en in de praktijk zien wij daarom dat het organiseren van een Jeugdwet onderzoek een tijdrovende klus is.

Met Ervaringwijzer maakt het niet uit wat de omvang is van de organisatie, hoeveel doelgroepen worden betrokken bij het onderzoek en worden alle wet- en regelgeving nageleefd om de cliënten te beschermen. Om deze reden kiezen de meeste organisaties voor een kwantitatief onderzoek door gebruik te maken van een vragenlijst.

Maak kennis met de Jeugdwet onderzoeken van Ervaringwijzer

Ervaringwijzer ondersteunt tientallen gemeenten, maatschappelijke organisaties en zorgorganisaties in het uitvoeren van diverse onderzoeken zoals het Jeugdwet onderzoek. We proberen zo handen en voeten te geven aan het management en/of het kwaliteitsteam. Hiermee dragen we ons steentje bij aan de continue verbetering van de processen van dit soort belangrijke organisaties.

Naast het Jeugdwet onderzoek zijn we ook zeer ervaren met bijvoorbeeld het medewerkerstevredenheidsonderzoek, het cliënttevredenheidsonderzoek en andere gebruikelijke en minder gebruikelijke onderzoeken binnen maatschappelijke organisaties.

"In 2021 zijn we met Ervaringwijzer gaan werken. Ik ben heel tevreden. Ervaringwijzer is een gebruiksvriendelijke tool en er wordt proactief en snel met ons meegedacht." - Jolanda Spoelstra, projectleider Delft Support.
Ready to get started?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

De voordelen van een Jeugdwet onderzoek met Ervaringwijzer

Doe je jouw Jeugdwet onderzoek met het platform van Ervaringwijzer, dan kun je rekenen op de hoogste respons, eenvoudige analyses en een heldere samenwerking met partners.

Hoogste respons door personalisatie

Alle kanalen staan tot de beschikking om jouw doelgroep effectief te bereiken.

Eenvoudige analyses

Middels ons dashboard heb je direct inzicht in de ervaringen en analyseer je eenvoudig de resultaten.

Samenwerken met partners

Nodig een partner uit en krijg beide inzicht in de resultaten, terwijl de cliënt maar één keer om een ervaring wordt gevraagd.

Starten met jouw Jeugdwet onderzoek?

Ons team van experts helpt je graag op weg.

De vervolgstappen op een rijtje

Je hebt het Jeugdwet onderzoek afgerond, maar wat doe je vervolgens met de resultaten? We zetten een aantal vervolgstappen graag voor je op een rij.

1. Bekijk je resultaten in het dashboard

Tijdens het onderzoek kun je de resultaten inzien via het dashboard. Op een visuele en overzichtelijke manier zie je in één oogopslag wat cliënten van jouw organisatie vinden.

2. Analyseer je data en ontdek trends

Filter in het dashboard en spot trends. Je kunt filteren op verschillende demografische gegevens, zorgvormen en nog vele andere belangrijke gegevens.

3. Formuleer actiepunten en voer deze uit

Bespreek de belangrijkste punten waar je als organisatie aan moet werken en bedenk hoe je deze kritiekpunten gaat aanpakken en maak dit zo concreet mogelijk.

4. Één of twee punten tegelijk

Probeer niet alles tegelijk, kies één of twee punten waar je direct mee aan de slag kunt gaan en zodra je deze punten hebt aangepakt, ga je verder. Zo behoud je het overzicht en blijft het werk behapbaar.

5. Blijf continu meten

Het is beter om continu ervaringen van cliënten te meten. Met Ervaringwijzer kun je gemakkelijk continue metingen uitvoeren en real-time ervaringen van bewoners ophalen.

Wij zetten een aantal vervolgstappen voor je op een rij:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat.

Bekijk je resultaten in het dashboard

Gedurende het cliëntervaringsonderzoek kun je de resultaten inzien via het dashboard van Ervaringwijzer. Op een visuele en overzichtelijke manier kun je in een oogopslag zien wat cliënten van jouw organisatie vinden.

Analyseer je data en ontdek trends

Filter in het Dashboard en ontdek trends onder de cliënten. Zo kun je filteren op verschillende demografische gegevens, diverse zorgvormen en vele andere belangrijke gegevens.

Formuleer actiepunten en voer ze uit

Na het cliëntervaringsonderzoek formuleer je de belangrijkste punten waar je als organisatie aan moet werken. Bespreek deze met elkaar en bedenk concrete strategieën om deze kritieke punten aan te pakken.

Stap voor stap

Probeer niet alles tegelijkertijd aan te pakken. Kies een of twee punten waar je direct mee aan de slag kunt gaan. Zodra je deze punten hebt aangepakt, ga je verder. Op deze manier behoud je het overzicht en blijft het werk behapbaar. Voor de gevorderden raden we aan om ook cliënten op de hoogte te houden van de doorgevoerde verbeteringen. Dat is pas cliëntparticipatie!

Blijf continu meten

Het is goed dat je jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uitvoert, maar het is nog beter als je de ervaringen van cliënten continu meet. Met Ervaringwijzer kun je gemakkelijk doorlopende metingen uitvoeren en realtime ervaringen van bewoners verzamelen.

Vertrouwd door organisaties zoals die van jou

Lees wat anderen zeggen over ons onderzoeksplatform.

"Ik ben heel tevreden. Ervaringwijzer is een gebruiksvriendelijke tool en er wordt proactief en snel met ons meegedacht."

Jolanda Spoelstra

Delft Support

"We hebben een aantal verschillende aanbieders vergeleken en eigenlijk was Ervaringwijzer voor ons de meest laagdrempelige optie. Waarbij je het meest complete pakket krijgt voor wat je betaalt."

Christa Janssen

Irado

"Ik heb twee keer een enquête uitgevoerd. De resultaten zijn tussendoor goed in te zien en aan het eind kan ik goede conclusies trekken."

A. van Rijsbergen

Gemeente Houten

"Wij gebruiken Ervaringwijzer om onze inwoners en cliënten te vragen hoe tevreden ze zijn over onze hulp en die van vrijwilligers. Hiervoor gebruiken we verschillende opties voor onze doelgroepen. Dit is voor ons als Welzijnsorganisatie heel passend."

Brigit den Hartog en Anouk Robben

Stichting Pulse

"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."

John Boes

Radar Advies

"Een van onze recente enquêtes heeft geleid tot een contractverlening met een opdrachtgever van nog eens 3 jaar. Dit hebben we te danken aan de doorslaggevende resultaten."

Amber Hartemink

Mozaïek Welzijn