Kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg

Bij het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit in de gehandicaptenzorg moeten bedrijven voldoen aan bepaalde regels. Maar wat moet je als zorgaanbieder onderzoeken? Welke informatie moet je verzamelen? En hoe verzamel je kwalitatieve respons? Ervaringwijzer helpt je opweg.

14/1/2024

Kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg

Bij het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit in de gehandicaptenzorg moeten bedrijven voldoen aan bepaalde regels. Maar wat moet je als zorgaanbieder onderzoeken? Welke informatie moet je verzamelen? En hoe verzamel je kwalitatieve respons? Ervaringwijzer helpt je opweg.

14/1/2024

Achter de schermen zijn veel zorgaanbieders en partijen bezig met de kwaliteit die zij leveren in de zorg. Denk hierbij niet alleen aan de cliënt, maar ook aan de werknemers in de zorg. Deze kwaliteitsevaluaties vinden ook plaats in de gehandicaptenzorg. Bij het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit in de gehandicaptenzorg moeten bedrijven voldoen aan bepaalde regels. Dit zijn bijvoorbeeld de kwaliteitskaders en kwaliteit agenda’s; een echt actieplan om de zorg te verbeteren. Maar wat moet je als zorgaanbieder onderzoeken? Welke informatie moet je verzamelen? En hoe verzamel je kwalitatieve respons? Bij Ervaringwijzer helpen we je graag opweg.


Kwaliteitskader na 2022

Kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg wordt vaak vormgegeven middels het kwaliteitskader. Dit is een landelijk kader om richting en ondersteuning te bieden in de gehandicaptenzorg. Dit kader loopt van 2017 tot en met 2022 – met een gedeelde visie op goede zorg voor cliënten als doelstelling. Daarbij wordt verwacht dat zorgaanbieders na 2022 niet zullen stoppen met deze onderzoeken in belang van de cliënten en werknemers.


Het kwaliteitskader verzekerd duidelijkheid voor cliënten en medewerkers. Door een gemeenschappelijke norm op kwaliteit te formuleren kunnen makkelijker terugvallen op dit kader. Hierin wordt onder meer aandacht besteed aan de het zorgproces, het cliëntervaringsonderzoek, het medewerkersonderzoek, leiderschap, verantwoording en informatie en ontwikkeling.


Kwaliteitsonderzoek uitvoeren

Als wij het kwaliteitskader als uitgangspunt nemen zijn er 4 onderdelen die een aanbieder kan evalueren bij kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg:


– Het zorgproces van de individuele cliënt: wat zijn stappen, protocollen, en het dagelijkse proces?
– Cliëntervaringsonderzoeken zorg: hoe ervaart de cliënt de zorg en wat missen zij?
– Zelfreflectie teams en werknemers: hoe ervaren de werknemers de zorg? Zien zij nog ergens verbeterpunten?
– Rapportage en externe visitatie: laat iedere 1 á 2 jaar een externe beoordelen langskomen om de kwaliteit objectief te beoordelen.


Kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg

Dankzij het kwaliteitskader zijn er veel tools ontwikkeld om cliëntervaringen in de gehandicaptenzorg te meten. Zo kun je individuele ervaringen verzamelen op een efficiënte, laagdrempelige manier. Ervaringwijzer is een van deze onderzoekssystemen!


Wat kan Ervaringwijzer in de zorg?

Ervaringwijzer helpt zorgaanbieders en zorginstellingen met het uitvoeren van kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg. Hierbij geven we advies over de enquêtes, inrichting, verzendmethoden en timing. Het systeem heeft meerdere voordelen, die cruciaal zijn in de gehandicaptenzorg:


Overzichtelijk systeem: handig met samenwerken

Om de zorg te blijven ontwikkelen biedt Ervaringwijzer een laagdrempelig systeem aan, waar intern en extern mee gewerkt kan worden. Het is makkelijk om op verschillende niveaus toegang te geven om te zorgen dat de relevante werknemers ook voldoende inzicht krijgen. Daarnaast kun je ook samenwerken met andere zorgaanbieders om de krachten te bundelen en resultaten te delen!


Ook delen klanten van Ervaringwijzer hun gebruikte vragenlijsten met succesvolle respons!


Laagdrempelige, visuele vragen voor mensen met een beperking

Met Ervaringwijzer worden vragen simpel en visueel gemaakt voor de respondenten. Zo kunnen zij hun gevoelens makkelijker vertalen in een antwoord en krijg je als zorgaanbieder niet alleen kwantiteit maar ook kwaliteit.

Voldoen aan de wetgeving

Als zorgaanbieder moet je je wel aan de wetgeving voldoen wanneer je data verzamelt. Ervaringwijzer is up-to-date over alle wetgeving en regels zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Zo werkt ons systeem altijd volledig AVG-proof!


Cliëntervaringsonderzoek doen, uitbesteden of samenwerken

Ervaringwijzer biedt de beste oplossing voor jouw organisatie. Of je nu een onderzoek helemaal zelf wilt uitvoeren, helemaal wil uitbesteden, of toch graag samenwerkt met andere organisaties, met Ervaringwijzer is het mogelijk!


{{cta}}

Pak de regie op al jouw onderzoeken

Verzamel voortaan eenvoudig en efficiënt antwoorden op al jouw vragenlijsten met één simpel onderzoeksplatform en ondersteuning van experts.

Meer weten over efficiënt onderzoek doen?

Lees meer artikelen vol met tips, do’s and don’ts, nieuwe inzichten van gebruikers van Ervaringwijzer én nog een hele hoop andere informatie waardoor je bruikbare resultaten behaalt.

9/5/2024

De 7 gouden tips voor het doen van kwaliteitsonderzoek

In 2022 ging de omgevingswet van kracht. Als publieke organisatie wil je een hoge response ophalen voor de participatieplicht, en dit eenvoudig koppelen met de DSO. Hoe je vorm geeft aan het participatiebeleid, lees je in dit artikel.
9/5/2024

11 concrete stappen voor een succesvol cliëntervaringsonderzoek

Gaat jouw organisatie binnenkort aan de slag met cliëntervaringsonderzoek? In dit artikel ontdek je 11 concrete stappen die moeten worden gezet om een goede basis te leggen. Zo weet jij precies hoe je cliëntervaringsonderzoek op de juiste manier aanpakt waardoor jij eenvoudig jouw organisatie verbetert.
2/4/2024

PREM onderzoeken in de Wijkverpleging

Actief in de wijkverpleging? Het kwaliteitskader vereist een PREM-meting. Ontdek in dit artikel hoe je de PREM Wijkverpleging vragenlijst effectief gebruikt om kwaliteit te verbeteren.
"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."

John Boes

Radar Advies