Alles wat je moet weten over efficiënt onderzoek doen
Op deze pagina ontdek je artikelen vol met met tips, do’s and don’ts, nieuwe inzichten van gebruikers van Ervaringwijzer én nog een hele hoop andere informatie waardoor je bruikbare resultaten behaalt.
De 7 gouden tips voor het doen van kwaliteitsonderzoek
In 2022 ging de omgevingswet van kracht. Als publieke organisatie wil je een hoge response ophalen voor de participatieplicht, en dit eenvoudig koppelen met de DSO. Hoe je vorm geeft aan het participatiebeleid, lees je in dit artikel.
11 concrete stappen voor een succesvol cliëntervaringsonderzoek
Gaat jouw organisatie binnenkort aan de slag met cliëntervaringsonderzoek? In dit artikel ontdek je 11 concrete stappen die moeten worden gezet om een goede basis te leggen. Zo weet jij precies hoe je cliëntervaringsonderzoek op de juiste manier aanpakt waardoor jij eenvoudig jouw organisatie verbetert.
PREM onderzoeken in de Wijkverpleging
Actief in de wijkverpleging? Het kwaliteitskader vereist een PREM-meting. Ontdek in dit artikel hoe je de PREM Wijkverpleging vragenlijst effectief gebruikt om kwaliteit te verbeteren.
Cliëntervaringsonderzoek is meer dan een verplicht nummer
Huisartsen zijn een belangrijke schakel in de Nederlandse gezondheidszorg. Als eerste aanspreekpunt voor patiënten hebben huisartsen de taak om goede en kwalitatieve zorg te bieden. Maar hoe borgen huisartspraktijken eigenlijk de kwaliteit van hun zorgverlening? Je leest het in dit artikel.
Vragenlijst WMO Utrecht
Samen met de zorgaanbieders heeft Gemeente Utrecht de verplichte vragenset voor de WMO hertaald naar vragen die gemakkelijker te begrijpen zijn voor iedereen. Deze aanpassing zorgt voor hogere respons en zorgt tevens ervoor dat cliënten betekenisvolle informatie delen. Meer weten over deze aanpassingen? Je ontdekt het in dit artikel!
Vragenlijst uitzetten per doelgroep: hoe verhoog je respons?
Hoe verzamel je respondenten voor jouw vragenlijst? Wat is de beste manier om jouw doelgroep actief te laten antwoorden? En hoe bereik ik meerdere doelgroepen met dezelfde lijst? Met Ervaringwijzer kun je jouw doelgroepen gericht bereiken en wij leggen met een aantal tips graag uit hoe.
Digitale toegankelijkheid van gemeenten: hoe geef je het vorm?
Digitale toegankelijkheid is cruciaal voor gemeentes, zeker omdat zij rekening moeten houden met diverse groepen die verschillende, gemeentelijke services willen gebruiken. Maar hoe werkt digitale toegankelijkheid in de praktijk? En hoe geef je het vorm? Ervaringwijzer legt uit hoe je als gemeente toegankelijker kunt zijn voor jouw inwoners.
Kwaliteitsonderzoek in de gehandicaptenzorg
Bij het beoordelen en verbeteren van de kwaliteit in de gehandicaptenzorg moeten bedrijven voldoen aan bepaalde regels. Maar wat moet je als zorgaanbieder onderzoeken? Welke informatie moet je verzamelen? En hoe verzamel je kwalitatieve respons? Ervaringwijzer helpt je opweg.
Hoe stel je een vragenlijst op voor laaggeletterden?
Een duidelijke vragenlijst opstellen is cruciaal om de gevoelens van cliënten en patiënten te begrijpen. Dit is niet alleen belangrijk in de zorg of bij gemeenten, maar ook in bibliotheken en taalhuizen. Samen met gemeenten en de Rijksoverheid streven taalhuizen ernaar om 2.5 miljoen laaggeletterden te helpen met taalcursussen en trainingen.
Continu-meting bij CEO WMO: hoe pak je dit aan?
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks de ervaringen van hun inwoners met een Wmo-voorziening in kaart te brengen met een cliëntervaringsonderzoek. In dit artikel lees je meer over hoe je dit onderzoek aanpakt én hoe continu-meting hierin een grote rol speelt.
"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."
John Boes
Radar Advies